Monday, February 28, 2011

Banana Puff


Assalamualaikum dan salam sejahtera...

Setelah K.An cuba sendiri menghasilkan pastri puff untuk croissant, barulah K.An pergi menjelajah pasaraya besar bagi mencari 'pastry puff' yang dah siap. Almaklum, dah terbukti, tak cukup masa nak buat sendiri sedangkan ingin sangat nak buat danish dan aneka paf pastri yang jadi kegemaran K.An.

Kebetulan masa keluar bawak Asma' beli barang keperluan di Tesco Kajang, terjumpalah puff pastry jenama Kawan yang dah lama k.An cari. (di C4 Putrajaya sebelum ni tak pernah ada. Di Mydin pun tak ada) Mat Gebu dan Kak Rinn pun gunakan jenama yang sama dalam menghasilkan pastri puff mereka. Memang betul, mudah sangat dan hasilnya sangat
memuaskan. harga pun murah... Kalau ada stok di dalam 'freezer', kalau ada tetamu datang terkejut, tergempar, boleh sediakan juadah istimewa dalam masa yang singkat.Untuk cubaan pertama, K.An buat puff pisang ni.. atau kata 'omputih'... banana puff.

Bahan-bahannya:

1 peket 'puff pastry' jenama Kawan- 10 keping semuanya
5 biji pisang emas, awak atau pisang yang tidak berair
2-3 sudu besar gula- tambah jika ingin lebih manis
1 biji telur- dipukul sedikit

Cara membuatnya:

1. Lecek pisang hingga halus dan gaulkan dengan gula. Keluarkan pastri dari freezer dan susun di dalam loyang yang telah dilengser mentega.

2. Isikan inti pisang secukupnya. Lipat 2 pastri dan tekan kelilingnya dengan garpu. Sapukan telur yang telah dipukul sedikit di permukaan paf.

3. Panaskan oven ke suhu 200 darjah Celsius. Bakar paff selama 10-15 minit atau sehingga permukaan paf keperangan.
****intinya boleh dipelbagaikan.. nak yang manis, masin mahupun pedas.. sehingga hari ni K.An dah buat 2,3 jenis.. nanti K.An kongsi di sini..


No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin