Saturday, December 4, 2010

Kek Pisang Epal

Assalamualaikum ... selamat berhari minggu dan bersantai bersama keluarga, rakan-rakan dan sesiapa sahaja yang bersama anda semua... semoga ceria selalu...

Hari ni kak An nak kongsi resepi mudah hasil bahan lebihan yang ada dalam simpanan dapur periuktanah.

Bulan Oktober dan November lepas, Kak An menerima banyak tempahan kek pisang daripada rakan sekerja abang Azam. Terima kasih Datin Salbiah, Kak Nani, Dr. Jami'ah, Kak Rosni, Dr.Norlida, Kak Kamsiah, Kak Is dan Kak yati yang gemarkan rasa kek pisang yang kak An buat. Kepada yang nak cuba sendiri boleh klik resepi di Periuktanah... insyaAllah kalau ikut langkah yang sama, hasilnya pun tak berbeza...

Sempat juga kak An bekalkan kek pisang ni untuk mak kak An yang balik kampung selepas lama di Shah Alam sebab menjaga adik Kak An-Nida yang berpantang lepas bersalin. Ada sedikit baki pisang dan epal merah dalam peti ais... Jadinya.. Kak An campurkan dan terhasil kek pisang epal yang enak rasanya....
Bahan-bahan: (menghasilkan 2 biji kek dengan loyang 8 inci X 3 ini X 4 inci)

2 biji pisang awak/ emas (masak) saiz sederhana- kupas kulit dan lecek
2 biji epal merah- kupas dan potong dadu kecil
1 1/2 cawan tepung gandum diayak bersama 1 sudu teh baking powderdan 1 sudu teh soda bikarbonat
1 cawan gula pasir
1 cawan minyak masak
4 biji telur gred A
2, 3 titik esen pisang

Cara membuatnya:

1. Masukkan telur, gula dan minyak ke dalam 'blender'. Kisar adunan selama 3 minit hingga campuran kembang (warna kuning cair)

2. Masukkan adunan ke dalam mangkuk. Masukkan tepung dan gaul menggunakan whisk hingga sebati. Masukkan pisang dan epal dan esen pisang. Gaul sebati. Sementara tu, panaskan oven ke suhu 180 darjah Celsius.

3. Tuangkan adunan ke dalam loyang yang dilenser dengan minyak/ mentega dan dialas kertas minyak. Bakar dalam oven menggunakan api atas dan bawah selama 40 minit atau hingga kek masak. Cucuk dengan lidi dan jika keluar bersih maka kek masak sempurna.

Keluarkan daripada loyang dan sedia dinikmati panas-panas atau sejuk.
Yang ni, kek pisang yang ditempah sebelum dipek.
Sedia untuk dihantar kepada pelanggan....

5 comments:

izahdaut said...

ishh moist nampak ke tu kak an..sihat ke tu?

abiummi_khalish said...

Akak,dil mohon copy paste dalam blog dil ye.dil dah try.syakirin awi kak.sangat senang.salam ukhuwah kak...:-)

MakSue said...

maksue dah cuba resepi ni... nyum2 sedap sangat sbb ada rasa masam2 epal tu. Tapi minta maaf ye maksue ubah skit resepi

http://resepi.noorjannah.com/2011/02/kek-pisang-epal.html

Noraizam said...

assalamualaikum,
kak an...den nompang kopipes yo...nak cubo..la plak..
mekasih

LadyD said...

minta izin ambil resepi ye..mcm best je.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin