Tuesday, August 17, 2010

Krim Karamel Lapis Coklat

Banyak-banyak bersabar ye..... kalau tengok gambar, semuanya sedap kalau perut dah lapar macam ni... Tuan-tuan dan puan-puan semua, kalau ada pinggan jiran sebelah yang belum dipulangkan, bolehlah buat krim karamel ni yang 'spesel' sikit berbanding krim karamel biasa... (walaupun yang biasa tu pun kalau kat restoran eksklusif/ hotel, reganya spesel yang amat)...

Bahannya mudah dan masa membuatnya pun singkat... tambah pulak kalau memang dah ada gula hangus dalam simpanan. lagi cepat... Resepi ni dah disalin setahun lepas dari Dapur Ijan kt Finland tu..masa dia baru bersalinkan si Darwish..(opps..... tersasyul pulak.... sori aaa Ijan.. mmg sahih tgh pantang ni) nama anak Ijan si Mikael... Darwish anak Hana... hai baru 2 orang sepupu dah tersasyul...) nama anak K.An- Munirah... hehehheh...

Kalau tak silap katanya dia skodeng resepi kat rumah Jiya dan Kak Ummi pun dah buat puding ni... yang penting... sedaaaap...Terima kasih kepada semua yang dah kongsi resepi (mana-mana yang tertinggal, bagitau ye...)

Bahan-bahan:

Gula Hangus

Cara membuatnya:
Masukkan 1 cawan gula pasir ke dalam periuk. Gunakan api perlahan dan biarkan gula mencair. Kacau sekali-sekala seperti di dalam gambar. Apabila gula telah hangus dan cair kesemuanya, masukkan 1 cawan air. Biarkan hingga mendidih dan kacau hingga karamel cair. Ketepikan dahulu.
Bahan-bahan puding:

Bahan A:

1 tin susu cair
5 sudu besar gula pasir- K.An guna 4 sudu besar sahaja
3 biji telur A/ 4 biji telur B
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu besar tepung jagung (resepi asal tak letak)

Bahan B:

1 tin susu cair
5 sudu besar gula
3 biji telur A/ 4 biji telur B
4 sudu besar serbuk koko/ 1 sudu teh Nescafe+ 1 sudu teh pes coklat (coklat emulco)

Cara membuatnya:

1. Campurkan Bahan A dan bahan B dalam mangkuk berasingan. Kacau rata. (K.An pukul sikit telur dan gula menggunakan 'whisk' hingga gula hancur .. kemudian campurkan bahan lain) Tapiskan.
2. Panaskan pengukus dan sediakan loyang berukuran 8 inci. Lenserkan loyang dengan sedikit margerin.

3. Tuangkan sebahagian gula hangus dan masukkan loyang ke dalam pengukus yang telah mendidih airnya. Masukkan 1 cawan adunan A. Kukus selama 5-7 minit. Setelah masak, masukkan 1 cawan adunan B pula dan ulang proses hingga habis adunan..

4. Sejukkan sebentar puding sebelum dikeluarkan daripada loyang. (Cungkil keliling loyang dengan pisau nipis agar puding tertanggal daripada loyang) Tekapkan bekas/ pinggan yang lebih besar di atas loyang dan segera terbalikkan. Potong dan hidangkan bersama baki gula hangus.

Lebih sedap dihidang ketika sejuk... terasa coklatnya...

11 comments:

ilahjy said...

salam an namamu seperti nama anak akak no 3 16 thn... cantiknyeee kuih akak dah siap kopi dah nanit nak try.. masih dlm pantang kan rajinnyee masak...tahniah..jaga kesihatan sama tau

ieYna said...

salam perkenalan,

menarik nie..insyaallah nak cubalah.

tEppEi@sharEna said...

Kak An, anak Kak Ijan bukan Mikael ker nama dia? kikiki =p

resmipadi said...

cantiknyaaaa!!!!!

Raihan Shaari said...

salam kak Ilah... senang nak ingat klu nama sama.. An kena masak juga sebab rakyat ramai.. masak yang senang je... budak2 tu pun tak cerewet...thanx kak

Ieyna:... cubalah nanti, tak susah..

tEppEi@sharEna:
Hahahah.... memang dah tua K.An ni... bleh pulak tersasyul...

resmipadi... jamu mata dulu bang... baru teringin nak makan..

ibu said...

salam tuan tanah...mohon share resepi ye...

Deep Down IN MyHeaRT said...

kak... tumpang tanye... gula hangus tue kena kukus dulu atau campur ngan adunan a then bru kukus?sm

Raihan Shaari said...

DD in my heart; tuang sebahagian gula hangus ke dlm loyang, tak perlu kacau, terus tuang lapisan pertama dan kukus. gula hangus akan jadi lapisan paling bwh dlm loyang.

Deep Down IN MyHeaRT said...

owh... ok.. terima kasih kak...

Miss Pinky Blinky said...

phew... tgk je caremel puding lapis coklat ni..terus saya amik bahan n bancuh... tak sabar nk tunggu hasilnye.. (feel so excited!).. btw saya alter sket resepi akak ni.. sbb xde serbuk koko jadi saya guna milo aje.. ngn serbik nescafe 3 in 1.. pastu tapis...harap menjadi la..

Miss Pinky Blinky said...

pheww.. tgk aje resepi n gambar2 ni terus saya amik bahan n bancuh. btw saya alter sket resepi akk ni.. sbb xde serbuk koko jadi saya guna milo ngn nescafe 3 in 1..harap menjadi la.. feel so exicited.. xsabar nk tgu hasilnye.. in around 10 mins.. btw thanks for the idea..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin