Thursday, August 26, 2010

Ayam dan Udang Panggang Santan Utara

Assalamualaikum....

Entah kenapa, di bulan puasa ni, dalam keadaan perut lapar nilah kita dok teringin jenguk blog masak-masak, tengok rancangan masak-masak kat Tv dan intai restoran dan hotel yang sediakan pelbagai juadah berbuka puasa.... tahu-tahu sajalah bila keinginan menguasai diri, dah lupa dah keperluan sebenar.....hmmm itulah namanya nafsu. Jadi sebelum nak menempah, membeli dan memasak tu, tanya dulu saiz perut yang nak diisi. Petua K.An, selalulah membuat anggaran separuh daripada yang disebut di mulut. Contohnya kalau buat karipap 10 ketul, maknanya 5 ketul je yang larat di makan.

Kalau beli taufu-fa 2 bekas, 1 bekas je yang mampu dijamah. Kalau awal-awal dah rasa tak habis, cepat-cepat sedekah kat jiran... Untung dapat pahala lebih daripada biasa.

Bagi yang memilih untuk berbuka di hotel-hotel tu, selain berpada-pada, pastikan juga hotel yang dipilih telah mendapat sijil halal daripada JAKIM. Mencari yang halal itu wajib bagi setiap orang Islam.. (hujung minggu lepas, Jakim umumkan 10 hotel yang ditarik sijil halalnya).. Rujuk di laman web Jakim.

Kalau teringin sangat nak makan bufet, buat aje senarai makanan yang nak dimakan... belilah 1 atau 2 jenis sehari sampai habis Ramadhan. Kalau rajin memasak, masak sendiri di rumah. Segar, bersih dan pasti halal.

Hari ni kalau teringin nak makan ayam panggang, boleh cuba resepi klasik k.An ni.

Sebenarnya, resepi ayam panggang atau ayam percik ni lebih kurang sama je. Tapi yang penting, tempoh perapan dan cara memasaknya yang membezakan rasanya. Paling sedap jika dipanggang di atas api arang atau sabut macam di kampung-kampung. Boleh juga dipanggang di dalam oven. Kalau nak sihat, panggang je dalam kuali tak melekat. Apapun, jom kita tengok resepi....

Bahan-bahan:

1 ekor ayam 1 1/2 kg (sederhana)
5 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
1 inci halia
1 inci kunyit hidup
1 sudu teh jintan manis
1/2 sudu teh lada hitam
4 biji buah keras

**** giling/ tumbuk/ kisar semua bahan di atas

2 keping asam keping
1 batang serai
1 sudu teh gula pasir/ boleh ganti dengan madu
1 biji kelapa- ambil 3 cawan santan
sedikit garam

Cara membuatnya:
1. Masukkan bahan giling ke dalam periuk dan gaul dengan ayam. Masukkan asam keping, serai, gula, garam dan santan. Gaulkan.

2. Jerangkan ayam samapai 3/4 masak. Terbalikkan agar ayam masak sekata.

3. Angkat ayam. Asingkan kuah dan panggangkan ayam. Siramkan kuah ketika memanggang ayam. Jika memanggang di dalam oven gunakan suhu 190 darjah dan siramkan kuah sekali-sekala hingga ayam masak. Cucuk dengan garpu dan jika air yang keluar jernih, bermakna ayam sudah masak. Potong dan hidang. Jika ada baki kuah, renehkan hingga pekat dan hidangkan bersama ayam panggang.

*** uadang tu K.An masak sbentar sahaja dan panggang sebentar juga kerana udang lebih cepat masak. K.An tak makan sebab masih pantang, tapi abang Azam kata sedap sangat rasa udang tu... Alhamdulillah

*** Petua seorang rakan yang juga cikgu Sains... katanya bila makan sate atau makanan yang dipanggang dengan arang, makanlah timun bersama untuk meneutralkan karbon yang kita dah telan bersama ayam atau daging yang dipanggang. ooo... gitu rupanya..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin