Monday, June 28, 2010

Talam Keladi

Mesti cuba resepi ni sebab inilah Talam Keladi yang paling sedap yang pernah K.An cuba buat. Sebelum ni dah cuba beberapa resepi daripada pelbagai sumber di internet, tapi K.An tak ulang sebab tidak menepati citarasa K.An.

Baru-baru ni sambil lalu beli batang keladi untuk Asam Pedas Pari, K.An beli sekali ubi keladi dengan niat membara nak buat talam keladi. Setelah di'google' K.An tertarik dengan resepi dari blog myzana - dapur myzana.blogspot.com. Puas hati dengan rasanya, K.An kongsikan resepinya di sini. Boleh buat juadah berbuka puasa hari ni ye....

Terima kasih zana atas resepi yang sungguh sedap.. 5 ***** K.An bagi. Cara membuatnya K.An dah ubahsuai sedikit mengikut pengalaman yang ada agar kuih menjadi elok.

Bahan-bahan: (K.An cadangkan buat separuh adunan jika pertama kali cuba. Gunakan loyang saiz 7 inci agar kuih tidak terlalu tebal)

***Resepi yang ini adunan penuh ye.(sesuai untuk loyang 10 inci atau 2 loyang 6 1/2 atau 7 inci)
- boleh jamu satu kampung...heheheh...

Lapisan Bawah:
300 gm keladi
600 ml santan cair (daripada 1/2 biji kelapa)
150 gm tepung beras
20 gm tepung ubi (lebih kurang 2 sudu besar)
1/2 sudu teh garam- K.An lebihkan sikit, sebab ingin rasa lebih lemak masin

Lapisan Atas:

250 gm gula pasir
1 cawan tepung beras
3 cawan santan pekat (daripada 1 biji kelapa)- K.An campurkan 1 1/2 cawan pati santan (krim) dengan 1 1/2 cawan air
1/2 sudu teh garam
pewarna ungu dan esen keladi
Cara membuatnya:

1. Kupas keladi dan cuci bersih. Potong dadu dan rendam dalam air garam selama 10 minit. Petua K.An untuk hilangkan gatal jika ada. Toskan dan cuci bersih sekali lagi.

2. Panaskan pengukus. Masukkan keladi ke dalam penapis dan kukus selama 15 minit. Asingkan 3/4 bahagian keladi dan masukkan ke dalam pengisar bersama santan cair. Kisar hingga halus.

(K.An tinggalkan 1/4 keladi lagi dalam bentuk dadu sebab K.An suka lapisan bawahnya apabila dikunyah ada rasa keladi asli.

3. Masukkan bahan yang dikisar bersama baki ubi keladi, tepung beras, tepung ubi dan garam ke dalam periuk. Hidupkan api perlahan dan gunakan whisk untuk mengacau agar adunan rata dan tidak berketul. Masak hingga campuran pekat.

4. Sediakan loyang bersaiz 10 inci (jika buat adunan penuh) dan panaskan pengukus. Lengser loyang dengan sedikit minyak. Masukkan adunan lapisan bawah (sebaik diangkat dari dapur) ke dalam loyang dan kukus 15-20 minit)

5. Sementara tu, sediakan lapisan atas. Campurkan kesemua bahan dan kacau sebati dengan 'whisk'. Tapiskan ke dalam periuk dan masak sebentar menggunakan api perlahan hingga adunan hampir pekat. (Jika terlalu pekat, nanti permukaan kuih talam tidak licin)

6. Tuangkan adunan ke atas lapisan bawah yang dicakar dengan garpu dan kukus selama 20 minit atau sehingga masak. Angkat dan sejukkan sepenuhnya (3-5 jam) sebelum dipotong. Selalunya kuih talam (sebarang jenis talam kukus) dibuat di waktu malam dan boleh dinikmati di waktu pagi.
Sedia dihidang....

7 comments:

cikmanggis said...

salam an..akak suka sangat talam keladi tetapi beberapa kali cuba dengan resepi dari buku hasilnya kecewa.Nak cuba yang ni pulak.Terima kasih dan selamat berpuasa.

Kasut But Ceri Merah said...

adusss..saya suka kuih nie. mcm nk mencuba jerr... wish me luck ye kakak.

Raihan Shaari said...

salam kak cm.... samalh kita.. An pernah cuba 2,3 resepi, tapi tak sedap... kali ni alhamdulillah, rasanya cukup semuanya.. Moga kena dengan citarasa akak juga

Raihan Shaari said...

gee carmen: selamat mencuba.. kalau iku langkah dan resepi tu insyaAllah tak ada masalah..

Nuri said...

assalamualaikum...
k an.. dh buat talam keladi pg tadi. Rasa sedap tp lapisan atas tu lembik la.. Sya ikut sukatan tu.. ke jenis tpg beras mempengaruhi??? huhuhu...

Raihan Shaari said...

salam nuri... spt yang K.An kata, kalau tebal sangat lapisan atas tu, ada risiko tak masak dan lembik. Kalau nak selamat, buat 2 lapisan- kukus selapis selapis, bagi mempastikan lapisan atas masak sempurna. Yang penting, sejukkan kuih sepenuhnya sblm dipotong. Jenis tepung tak kisah sgt asalkan telah dimasak hingga pekat sblm dikukus

Ms Haslina said...

salam tuan rumah, mohon copy resepi sedap ini.tqvm

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin