Sunday, January 18, 2009

Hidangan Mewah Di Rumah- Apple Crumble

Sekiranya ada yang nak taja K.An sambung belajar, ada dua bidang yang K.An nak ambil. Yang pertama, kaunseling dan yang kedua,' pastry'. K.An suka sangat pelbagai hidangan pencuci mulut, kek, manisan, pai dan puding. Kalau ada peluang makan di hotel, K.An cari yang tu dulu.. Setakat hari ini banyak jenis kuih-muih, kek, puding,mafin dan pai yang K.An dah cuba buat. Banyak juga yang diulang berkali-kali sebab anak-anak suka.

Mungkin kalau masa zaman K.An kat sekolah menengah dulu, bidang masakan dan katering ni popular macam sekarang, tentu K.An dah sambung belajar dalam bidang tu. Baru pagi tadi K.An tengok cerita pasal 'World's Richest People' salah seorangnya adalah chef berasal dari Peranchis yang membuka perniagaan coklat di New York. Baru berumur 48 tahun tapi bernilai 25 billion Dolar US... Wauu..

Dulu-dulu, tak ada cerita tukang masak jadi kaya-raya.. tu sebabnya tak tau..he..heh. Sekarang, bila duduk di rumah, semua rancangan masakan K.An tengok. Yang ada Bob Blumer, Jamie Oliver, Chef Skuter, Chen Kenichi, Anna Olsen, Nigella, chef in Black... semua K.An suka. Yang kat Malaysia, no.1 mesti Chef Wan.. sebab dia ni kalau masak, terangkan caranya sampai kita faham betul. Yang lain K.An suka, Chef Liza, Chef Sabri dan Norzailina Nordin.

Resepi 'Apple Crumble' ni, K.An tengok sambil lalu masa sahur puasa tahun lepas. Rancangan memasak bersama MM VitaOil. Puan Norzailina yang masak.Tak salin pun resepinya, tapi sempat tengok bahan dan dicuba.. Sedaap...3 kali K.An buat untuk makan berbuka puasa tahun lepas. Tapi K.An dah ubahsuai sedikit sebab, kalau Puan Lin baca resepi ni, tak sama pulak macam dia buat... anyway, terima kasih Puan Lin, Apple Crumble ni memang sedap..

Bahan-bahan: (hidangan untuk 5-10 orang)

A) Intinya:

4 biji epal hijau, dikupas kulit dan dipotong dadu

1 biji buah lai (XL- kalau saiz kecil, guna 2 biji)-dikupas kulit dan didadu juga

1/2 cawan gula

1/3 cawan air

1 batang kulit kayu manis (1 inci)

Cara membuatnya:


1. Campurkan buah-buahan tadi di dalam periuk. Asingkan 1 cawan dan ketepikan dulu. Masukkan gula, air dan kulit kayu manis ke dalam periuk dan masak inti menggunakan api sederhana.

2. Apabila mendidih kacau sentiasa inti, hingga sebati. Apabila epal hancur dan hampir pekat, keluarkan kulit kayu manis dan masukkan 1 cawan buahan tadi ke dalam periuk (supaya inti ada rasa rangup apabila dikunyah)

3. Apabila inti pekat, tutup api dan ketepikan dulu.

Bahan-bahan 'crumble':

1 1/2 cawan tepung gandum

100gm margerin

1 cawan nestum original dewasa

Cara membuatnya:

1. Masukkan tepung dan margerin ke dalam mangkuk. Gaul ramas menggunakan hujung jari hingga menjadi serbuk roti.

2. Masukkan nestum dan gaul rata.

3. Sediakan loyang empat persegi 18 sm x 18 sm. (loyang bulat pun tak apa) Lengserkan dengan margerin. Panaskan oven ke suhu 180 darjah api atas dan bawah.

4. ambil 1 1/2 cawan adunan crumble dan ratakan di dalam loyang. Jangan ditekan. Masukkan kesemua inti dan ratakan. Akhir sekali ambil lebihan 'crumble dan ratakan menutupi semua inti.

5. Masukkan loyang di rak bawah sekali dan bakar lebih kurang 20 minit pada suhu 190 C, atau hingga Apple Crumble berbau wangi.

Apabila masak, sejukkan sebelum dipotong dan dihidang bersama sos kastard.

Cara membuat sos kastard:

Masukkan 1 tin susu cair, 2 sudu besar gula dan 2 sudu besar tepung kastard di dalam 'blender' . Kisar 1 minit. Tuang ke dalam kuali atau periuk dan masak hingga hampir pekat. Gunakan api perlahan dan kacau sentiasa agar tidak hangus. Jangan masak hingga pekat sangat, agak-agak cantik dituang... ke atas 'Apple Crumble'.. Selamat Mencuba..

3 comments:

Winono said...

salam,

thnk you for the recipe :D
dah lama teringin nak makan tp tak reti nak buat hehe.

thnks again auntie :)

Raihan Shaari said...

salam winn: dah cuba buat ke apple crumble ni? dah sekali buat, mesti nak buat lagi sbb senang je kan...

Azi said...

salam. saya dah cuba resipi ni..sangat sedap. terima kasih

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin