Monday, December 28, 2009

Apam Balik lagi...

Kalau dalam cerita sebelum ni, K.An cerita pasal terbeli apam balik yang kurang semua rasanya.. kali ni ada pulak resepi baru apam balik agaknya..

Bulan lepas, sekali lagi kebetulan lalu dekat pasar malam di sini dan A.azam beri laluan untuk beli apa-apa yang teringin nak dimakan. Memandangkan dah pandai buat popia basah sendiri, tolak satu menu daripada senarai...

Dalam dok meninjau-ninjau, terlintas nak beli apam balik. Macam biasa beli sekeping yang besar dah cukup untuk merasa. Beli jagung bakar 1 tongkol, jagung kukus 1 cawan dan jagung mentah 1 peket... (dibeli dari gerai yang sama) Malangnya bila dah sampai rumah, kecewa lagi bila apam balik yang dibeli seperti terlebih serbuk penaik.. kembang tekak dibuatnya... resepi baru agaknya..heheh.. memang tobat le tak beli dah apam balik kat luar.. yang sekeping tu pun tak habis..

Semalam, terlapang dan teringin... maka terrrbuatle apam balik dari periuktanah... laju je anak-anak makan..

Dah pernah siar resepi ni sebelum ni.. K.An C & P je ye...

Resepi asal Majalah Rasa Edisi Ramadhan 2006

Bahan-bahan: (menghasilkan 6 keping apam balik saiz besar)

500 gm tepung gandum
125 gm gula kastor
375 ml air
1 biji telur
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1/2 sudu teh baking powder

Bahan inti:

150 gm kacang tanah- sangrai, buang kulit dan kisar halus
150 gm jagung krim
150 gm gula kastor
margerin secukupnya

Cara membuatnya:

1. Pukul gula bersama telur hingga kembang.
2. Masukkan soda bikarbonat, air, serbuk penaik dan kacau lagi hingga sebati. Ayakkan tepung dan gaul hingga adunan tidak berketul. Boleh guna pengadun letrik atau 'whisk' sahaja. K.An biar adunan 15 minit..

3. Panaskan kuali leper. Sapukan sedikit margerin. Masukkan 2 senduk kecil adunan dan ratakan. Perlahankan api jika kuali jenis nipis. Tutup sebentar hingga adunan setengah masak.

4. Taburkan gula, kacang tanah dan jagung ikut citarasa banyaknya. Tutup kembali dan biar masak. Lipat apam balik dan sapukan margerin di permukaannya. Angkat dan ulang proses hingga habis.

Selamat mencuba.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin