Thursday, August 27, 2009

Bubur Gandum Mak (resepi mak)

Hari kedua berpuasa di Morib. Tengahari tadi sempat 'ronda' pekan Banting sambil 'beli dan belah'..... Hilang penat puasa anak-anak tu... Hari ni balik awal sikit supaya ada masa untuk jalan-jalan di pantai lepas siap masak nanti.

Seperti kebiasaan, hidangan biasa, cuma ulang resepi kegemaran anak-anak dan tambah 1 resepi baru untuk periuktanah. Hari ni buat sup ayam, kurma ayam, ikan goreng, air asam dan cuci mulut dengan bubur gandum.

Bubur gandum yang k.An buat mungkin tak dapat lawan rasa bubur gandum mak punya yang main agak-agak je, tapi rasanya 5 bintang. k.An yang baru belajar ni, mungkin 3 bintang je kot... tapi cubalah ye.. sedap, tetap sedap...
Sebelum buat, telefon mak dulu, nak 'confirmkan' langkah demi langkahnya....


Bahan-bahan: (hidangan untuk 10 orang)

1 cawan biji gandum- basuh dan toskan
10 cawan air
2 cawan santan sederhana pekat (daripada 1 biji kelapa)
1 helai daun pandan dicarik dan disimpul
1/2 cawan gula pasir
1 sudu teh garam

Cara membuatnya:

1. Masukkan air dan biji gandum ke dalam periuk. (guna periuk yang agak besar) Masak dengan
api sederhana hingga gandum kembang dan empuk (lebih kurang 1 jam). Warna gandum akan bertukar daripada coklat ke warna cerah agak putih.

2. Masukkan daun pandan, gula dan garam dan didihkan lagi. Pastikan biji gandum, betul-betul kembang dan empuk sebelum santan dimasukkan. Pada ketika ini, air rebusan pun hampir kering. Tambah air jika gandum belum empuk sepenuhnya.

3. Masukkan santan dan kacau hingga mendidih dan bubur agak pekat. Tutup api dan sejukkan sebelum dihidang. (boleh juga dimakan ketika panas)

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin