Sunday, March 20, 2011

Pulut Panggang

 Salam sejahtera semua..sarapan apa pagi ni..? Di Malaysia ni kebanyakan kita bersarapan dengan makanan berat, walaupun  tenaga yang nak digunakan selepas makan tu tidak menggunakan tulang empat kerat... haaa... akibatnya ramailah yang membina badan terutamanya membina pinggang dan perut... kalau setakat membina badan je tak apalah, tapi janganlah sampai tabiat makan kita mengundang pelbagai penyakit.

Jadi sesuaikanlah tabiat kita mengikut keadaan. Yang pasti zaman sudah jauh berubah.. kalau dulu , kebanyakan masyarakat kita adalah golongan petani, maka sesuailah sarapan dengan nasi lemak, pulut ikan masin ataupun nasi berlauk. Kalau setakat nak bekerja di hadapan komputer, cukuplah sarapan yang ringan aje.. Kalau nak kenyang, ada pulut panggang dengan secawan kopi pun dah elok  sangat..

Kalau sebut pulut panggang, pastinya tak terlawan pulut panggang yang dimasak di atas dapur kayu atau dapur arang. Harum dan ada aroma asli... Yang K.An buat ni, panggang atas kuali je... segan pulak nak memanggang kat luar rumah.. mau pulak kena buat 100 batang, baru sesuai dan boleh diagihkan kepada jiran yang melihat..hehehheh...

Bahan-bahannya mudah sahaja ..

Bahan A: (lebih kurang 15 batang pulut panggang)

2 cawan beras pulut
3 sudu besar minyak masak + 2 cawan air / boleh gantikan dengan 2 cawan santan cair
sedikit garam

*** Masukkan semua bahan ke dalam periuk nasi, masak seperti memasak nasi biasa. Sejukkan sebentar

Bahan Inti:

1 1/2 cawan kelapa parut putih
3 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih- tumbuk halus
2 batang serai- hiris halus dan tumbuk
3 sudu besar cili kisar- ikut citarasa pedas
segenggam udang putih- buang kepala dan ekor- hiris kecil
 sedikit serbuk kunyit
garam dan gula secukup rasa

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan ke dalam periuk. Hidupkan api sederhana dan kacau campuran inti hingga sebati dan agak kering. Tambah garam dan gula secukupnya.

*** Jika ingin inti lebih tahan lama, tumiskan bawang, merah dan putih, serai,udang dan cili hingga garing, kemudian barulah dimasukkan kelapa... Kacau sebati hingga inti agak kering.

Sediakan daun pisang yang dilayur secukupnya. Sapukan sedikit minyak dan buatlah mengikut gambar di bawah.

Kalau suka bahagian luar pulut panggang garing, pangganglah lebih lama. Apabila  bahagian luar daun pisang kehitaman, bolehlah diangkat dan dihidang.

****pulut panggang yang sedap sangat bergantung kepada kesedapan inti yang cukup rasa masin, manis (daripada udang) dan beraroma serai juga kunyit.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin