Thursday, November 11, 2010

Kek Oren dengan Krim keju di hari ulangtahun

Alhamdulillah hari ni telah diumumkan keputusan UPSR bagi tahun 2010 dan Asma'- anak kedua K.An bersama 38 lagi rakan-rakannya dari SK Putrajaya Presint 8 (1) telah mendapat 5A untuk kesemua mata pelajaran yang mereka ambil. Taniah kepada anak-anak semua dan terima kasih kepada guru-guru yang bertungkus lumus mengajar di kelas dan juga kelas tambahan yang diadakan khas untuk pelajar tahun 6.Semuanya telah bekerja keras hingga ke saat akhir dan alhamdulillah berbaloi...

Gembira dengan keputusan tu, maka k.An pun bersemangat nak up-date blog hari ni... Resepi pun istimewa daripada biasa bersempena hari ulangtahun kelahiran Maryam yang ke-3 yang sama tarikh dengan ulangtahun perkahwinan k.An dan Abang Azam yang ke 16 iaitu pada 11 November yang lalu.

Memandangkan Maryam sendiri buat pilihan nak kek oren dengan hiasan 'kaler'purple kesukaan dia, makan terhasillah kek oren dengan hiasan krim keju ni... Resepi asal k.An ambil dari Saji Online dengan sedikit perubahan...


Bahan-bahan Kek Oren:

Bahan A:

200 gm mentega-suhu bilik
1 sudu besar ovelette

Bahan B:
5 biji telur gred A- asingkan kuning dan putih
225 gm gula kastor
35 gm susu cair
1 sudu besar perisa oren- k.An gunakan sunquick limau mandarin

Bahan C:
250 gm tepung superfine-
1/2 sudu teh garam
1 1/2 susu teh baking powder

****k.An gunakan 225gm tepung kek ditambah 1/2 sudu teh baking powder sebab adunan dah nampak pekat sebelum tepung dihabiskan.

Cara membuatnya:

K.An gunakan teknik buat kek macam zaman dulu-dulu sebab K.An agak fobia kek tak naik jika menggunakan teknik yang ditunjukkan kat resepi asal,

1. Pukul bahan A hingga kembang.
2. Pukul putih telur di dalam mangkuk berasingan hingga berbuih kental
3. Pukul kuning telur bersama gula hingga kembang. Cedokkan putih telur( yang kembang sahaja- sebab yang tertinggal tu adalah air yang selalu menyebabkan kek tak naik sempurna) dan masukkan ke dalam adunan kuning telur. Gaul rata. Masukkan adunan A dan pukul sebati menggunakan speed sederhana.

4. Akhir sekali campurkan pati oren, susu cair dan bahan C yang telah diayak bersama. Gaul rata. Masukkan adunan ke dalam loyang yang teah dilengserdan dialas kertas minyak dan bakar pada suhu 160 -180 darjah Celcius hingga kek masak. (K.An gunakan loyang bulat berukuran 24 sm.) Sejukkan sebelum disapu krim keju.
Krim:

A) 250 gm krim keju Philadelphia
50 gm mentega
100 gm susu pekat
1 sudu teh perisa oren sunquick

Cara membuatnya: pukul semua bahan dengan kelajuan tinggi hingga kembang. Asingkan sedikit untuk diwarnakan mengikut warna kegemaran. Sapukan pada kek dan hias ikut citarasa.
K.An memang sukakan kek ni yang cukup sesuai dengan krimnya... Abang Azam yang tak suka kek pun, kali ni dapat menikmati keenakan kek sebenar... alhamdulillah...

Selamat mencuba.

4 comments:

Sueozana said...

Salam An..

TAHNIAH to anak An - Asma' 5A UPSR,
SELAMAT HARI LAHIR - Maryam,
SELAMAT U/THUN PKAHWINAN An..

Smoga terus cemerlang n bahagia d dnia/akhirat!

Wsslm.

Raihan Shaari said...

terima kasih Sue..alhamdulillah berkat kesabaran bersama, Allah kurniakan yang terbaik buat kita semua..

Qira d' Dapur said...

taniah kepada anak kak an kerana mendapat 5A...

myda_ahmad said...

nampak sedaplah kek oren nie...nak mintak izin c&p...saya nak try buat jugak,krim keju tu mahal jugak kan,kalau gantiakn yg murah sikit boleh kan....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin