Sunday, December 27, 2009

Cekodok Pisang pun sedap juga...

Selamat Menyambut 10 Muharram kepada semua umat Islam tidak kira di mana berada. Kepada yang berpuasa hari ni, selamat berbuka puasa.. moga amalan kita diterima Allah SWT.

Dua, tiga hari ni tekak K.An ni rasa pahit dan kelat sikit.. kepala pun berat semacam dek 'morning sickness' akibat penyakit 'buatan orang'..... teringin nak makan macam-macam tapi tetiba pulak abang Azam yang demam... tak dapatle nak buat permintaan... heheh.. sudahnya masak je apa yang teringin dimakan..

Cekodok pisang ni K.An buat untuk minum petang semalam. Almaklum, ni kuih yang tak pernah tak habis dan sentiasa jadi kegemaran semua. malas nak fikir banyak.... buat je cekodokkkk...
Walaupun dah beratus kali buat, tapi tak pernah rasanya k.An tulis resepinya.. Memandangkan ada yang pernah tanya, walaupun senang ... apa salahnya bagi yang baru nak belajar memasak, guna je resepi ni kalau nakkan cekodok pisang yang lembut di dalam dan rangup di luar..

Bahan-bahannya: (hidangan untuk 5 orang dewasa)

500 gm pisang masak yang telah dikopek kulitnya (K.An guna pisang awak- boleh guna pisang abu atau emas)
1/4 cawan gula pasir
1/2 cawan air

200 gm tepung gandum
1/2 sudu teh garam

minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya:

1. Pisang dipotong 2 atau 3 mengikut saiz. Masukkan ke dalam 'blender' bersama air dan gula. Kisar halus.
2. Tuangkan ke dalam mangkuk. Masukkan tepung dan garam. Gaul sebati.

3. Panaskan minyak yang banyak di dalam kuali. Jemputkan adunan menggunakan 5 hujung jari. Masukkan ke dalam minyak. Ulang proses hingga kuali penuh. Gaul rata cekodok hingga berwarna keperangan.
4. Angkat dan toskan di atas tisu dapur. Hidang panas-panas.

***cekodok pisang ni sedap betul kalau cicah dengan sambal tumis ikan sepat atau masak merah ayam/ daging... betu tak Kimie..?

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin