Tuesday, December 1, 2009

Apam Coklat

Assalamualaikum semua.... selamat bertugas kepada yang dah kembali ke pejabat dan tempat kerja seperti biasa.. Kepada yang bekerja sendiri macam K.An ni, memang selalunya bekerja tidak kira cuti pun kan... Apapun, tunaikanlah tanggungjawab yang diberi dengan ikhlas dan ceria agar apa yang kita lakukan mendapat keberkatan Allah SWT.

Di pagi Selasa di awal bulan Disember ni, K.An masukkan resepi yang dicuba 2 minggu lepas tapi belum dikongsi bersama. Yang ini pun senang dan boleh disiapkan tak sampai 30 minit. Boleh buat pagi ni untuk sarapan atau minum petang.

Rasanya lebih kurang kek coklat lembab yang dikukus ataupun yang dibakar.. cuma yang ini kita masukkan dalam bekas apam dan caranya sungguh mudah. Resepi ni K.An dapat masa jalan-jalan di dapur Kak Ton.. salin resepi dan cuba.. anak K.An- Sarah, suka sangat apam coklat ni...

Terima kasih Kak Ton atas resepi ni.. bagi yang tak 'gemor' manis, boleh kurangkan sikit sukatan gula dan susu pekatnya..

Bahan-bahannya: hidangan untuk 5-10 orang

1 cawan tepung gandum
***1/2 cawan gula
***1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan air
1 biji telur
1/2 sudu teh soda bikarbonat
1@2 sudu makan serbuk koko

***kurangkan jika tak suka manis sangat

Cara membuatnya:

1. Masukkan semua bahan ke dalam 'mixer'. Putar sebati.
2. Panaskan pengukus dan sediakan acuan apam (boleh ganti dengan bekas dadih kecil). Masukkan ke dalam acuan 3/4 penuh. Kukus selama 10-15 minit. Sejukkan sebentar sebelum dikeluarkan daripada acuan.
Selamat Mencuba!!!

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin