Sunday, May 23, 2010

Nasi Lemak Daun Pisang dan Serunding Kerang 2

Memang sedap kalau dapat makan nasi lemak daun pisang dengan Serunding Kerang..... taaaapi, kalau beli di gerai atau kedai, ada risikonya. Dah banyak kali K.An terkena. Lepas makan je, perut terus memulas... aduuuuh, asal nak sedap, jadi penyakit pulak.

Sebabnya kerang ni antara makanan yang agak sensitif dan mudah jadi beracun jika tidak dimasak dengan betul dan tidak dimasak ketika segar. Jadinya, kalau nak selamat, kena masak sendiri sebab kita boleh tahu yang kerang yang kita beli tu, segar dan masih hidup ketika diproses.

Tapi ada satu lagi masalahnya... kalau nak makan nasi lemak, tentu sesuainya waktu pagi. Bila pulaknya nak ke pasar, nak merebus kerang, nak mengopek kulit dan nak memasaknya...??

Di sini K.An bagi caranya... insyAllah praktikal dan siap boleh jamu tetamu lagi...

Caranya begini, kalau nak makan pagi esoknya, beli kerang waktu petang. Pastikan kerang segar ye... hidup lagi dan tidak bercampur air atau ais. Balik tu terus bersihkan dan rebus. Selepas tu ikut langkah seperti resepi.

Bahan-bahan Serunding Kerang: (hidangan untuk 5 orang) - dimakan bersama sambal ikan bilis juga atau sambal kosong

1/2 kg kerang- bersihkan, rebus bersama 1 batang serai yang dititik dan sedikit garam. Tutup api sebaik mendidih ( kulit kerang terbuka) dan kacau rata kerang. Kalau lama merebus, manis kerang akan hilang. Setelah sejuk, kopek kulit kerang dan ambil 1/2 cawan air rebusan kerang.

A)
1 cawan cili kisar
5 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih dikisar halus
1 sudu teh air asam jawa
1 labu bawang besar dihiris halus
garam dan gula secukup rasa

B) 1 batang serai dihiris halus
1/2 sm lengkuas dipotong kecil
*** tumbuk halus kedua-dua bahan di atas
sehelai daun kunyit dihiris halus

C) 2 sudu besar kerisik yang telah ditumbuk hingga terbit minyak.

Cara memasaknya: Buat waktu malam

1. Panaskan minyak dalam periuk dan tumis bawang merah dan putih hingga wangi. Masukkan cili kisar dan tumis hingga pecah minyak.

2. Masukkan air rebusan kerang dan air asam jawa. Masukkan juga bawang besar dan masak hingga sambal pekat. Masukkan isi kerang dan tambah garam, gula secukupnya. Kacau sebati dan padamkan api.

3. Setelah sejuk, masukkan ke dalam bekas bertutup dan simpan di dalam peti ais.

4. Pagi esoknya, sementara nasi lemak dimasak, keluarkan sambal kerang. Masukkan ke dalam periuk/ kuali. Tambahkan kerisik,lengkuas dan serai yang ditumbuk, daun kunyit yang dihiris halus dan panaskan. Gunakan api perlahan dan kacau serunding hingga sebati. Sedia dihidang bersama nasi lemak daun pisang.

Ni fesyen Nasi Lemak kat kampung-kampung... tapi memandangkan pokok pisang belakang rumah Kak An ni berdaun mengalahkan pokok kat kampung, boleh le K.An balut nasi lemak macam ni.... hmmmm... baunya... saaangat mengancam jiwa..

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin