Thursday, January 7, 2010

Chicken Chop With Black-Pepper Sauce

Sesekali kita tukar selera dari sajian Timur ke Barat pulak ye... almaklum ikut tekak tukang masaknya kan.. Asalnya nak makan chicken chop kat kedai, tapi nak jadi cerita, jumaat malam Sabtu lepas, kami tersinggah kedai yang tak sedia sajian Barat. Perut dah lapar dan malas nak cari kedai lain sebab hari dah nak hujan..

Sabtu malam, setelah mengumpul segenap tenaga yang ada, K.An pun singsing lengan buat sendiri je lah chicken chop ni.. Lagipun Ahad, Iqbal (anak sulung K.An) dah nak balik asrama.. kira masak 'spesel' sikit la untuk dia..
Tak sempat cerita panjang, kita terus ke resepinya... macam biasa, daripada K.An buat mudah, bahan mudah.... rasanya ummmph...

Bahan-bahannya: (hidangan untuk 6 orang dewasa)

1 ekor ayam (potong 6)- bersihkan dan gaul kan dengan sedikit garam

tepung goreng ayam (KFC- apa2 jenama)
1 biji telur
minyak untuk menggoreng

Cara membuatnya:

1. Panaskan pengukus. Masukkan ayam ke dalam loyang atau bekas tahan panas. Kukus selama 10 minit. Buka pengukus dan terbalikkan ayam. Kukus lagi selama 10 minit dengan api kuat. Keluarkan ayam dari pengukus dan toskan (ayam akan berair ketika dikukus)

2. Panaskan minyak yang banyak dalam kuali atau periuk. Celupkan ketulan ayam ke dalam telur hingga rata dan gaulkan ke dalam tepung gorengan. Goreng ayam hingga keemasan. Buat hingga habis.

3. Setelah siap, ketuk ayam dan potong dengan pisau pemotong daging. Hidangkan bersama sos lada hitam dan hidangan sampingan

Sos Lada Hitam -sediakan sementara ayam dikukus- Resepi asal daripada Nita @ sudipkayu.blogspot.com (dah puas berehat, Nita dah kembali bersiaran....) Terima kasih banyak nita, sos ni memang sedap... 5*

Bahan-bahannya:

2 sudu besar mentega
2 sudu besar tepung gandum
2-3 cawan susu segar (boleh guna fresh-milk, low-fat atau full-cream)
1 sudu besar lada hitam- tumbuk halus
2 sudu besar sliced mushroom -tak letak pun tak apa
2 sudu besar kicap- K.An letak 4 sudu besar kicap manis untuk warna yang lebih gelap
garam secukup rasa
1/4 ketul kiub ayam

Cara membuatnya:

1. Cairkan butter dalam periuk. Masukkan tepung. Kacau rata. Bila dah berbuih, masukkan susu segar, lada hitam, cendawan dan kiub pati ayam. Kacau hingga pekat.

2. Masukkan kicap dan garam. Matikan api selepas mendidih. Hidangkan bersam ayam.

****masa snap gambar ni yang lain dah 'start' menjamu, yang ni pinggan k.An (part tulang-tulang- my fav.) part peha dan kepak... anak-anak n Abg Azam dah cop... heheh..

3 comments:

indahhouse said...

Salam kak raihan,
senang jugak ya, buat chicken chop nih. saya fkir yg susah jer. Sedapnya nampak!

resmipadi said...

saya nak lagi chicken chop na...

hanisahabd.razak said...

Hmmmm...nmpk sedap la....
nak try ni....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin