Wednesday, June 17, 2009

Mexican Bun (Roti Boy/ papa Roti/ Mama Roti)

Dah lewat malam baru sempat mengadap blog ni.. resepi dan ceritanya, k.An taip esok lah ye...

Sambung cerita... sejak balik bercuti, pergerakan periuktanah agak perlahan sebab cuti sekolah.. abang Azam out-station lagi (ke Sabah) dan K.An sibuk lah melayan kerenah anak-anak di rumah.. Bila dah habis cuti, barulah boleh menjalankan aktiviti seperti biasa termasuk membawa keluar resepi-resepi minggu lepas yang dok tersimpan di dalam bakul kat dapur tu..
Dalam sibuk-sibuk mengemas minggu lepas, sempat K.An buatkan Mexican Bun ni untuk anak-anak. Dah lama tak makan sebenarnya.

Awal-awal roti ni diperkenalkan di Malaysia ni (kurang lebih 7 tahun lepas) harganya di bakeri cuma RM 1. Masa tu nama dia Papa Roti ( kami kenal sebab ada dijual di tingkat atas Pasaraya Hiong Kong kat Sg Buloh). Tiap kali pergi, mesti beli 4 biji. Kemudian harga nya naik ke Rm 1.20. Masa tu kami beli di Selayang Mall. (rasanya nama dia Mama Roti ke, Mama Bun... dah tak ingat)

Tahun berganti tahun, seiring dengan kenaikan harga tepung, gula, mentega dan macam-macam lagi, harga Mexican Bun ni dah mencecah RM 1.60... Ahli keluarga K.An pun dah bertambah. Kalau beli, nak kena ada 7 biji paling kurang... nampaknya kenalah buat sendiri, baru puas makan...

Kepada yang suka roti ni, cubalah buat sendiri, memang tak susah... kena rajin sikiiit je. Resepi ni K.an salin daripada dapur cikwan (aisyah)

K.An sediakan Inti dan Toppingnya waktu malam dan simpan dalam peti ais. Esoknya baru uli tepung untuk roti.

Bahan Inti:

200 gm mentega
1/2 sudu teh esen vanilla
70 gm gula perang

Cara membuatnya:

Pukul mentega dengan mixer pada kelajuan sederhana selama 3 minit. Masukkan esen dan gula perang. Pukul lagi hingga sebati. Simpan dalam bekas bertutup dalam peti ais hingga sedia digunakan.

Topping: (banyak ni dah cukup, k.An ikut kata Hana) - resepi asal sukatannya 2 kali ganda

100gm mentega
80 gm gula icing (tak ada gula icing, k.An guna gula halus je..)
2 biji telur gred B
1 sudu besar nescafe dicampur 1/2 sudu besar air panas
100 gm tepung gandum

Cara membuatnya:

Putar mentega dengan mixer pada kelajuan sederhanan selama 5 minit. Perlahan-lahan masukkan telur, gula icing dan kopi segera. Ayakkan tepung ke dalam adunan dan putar lagi pada kelajuan perlahan sehingga semua sebati. simpan dalam peti ais sehingga sedia untuk digunakan.

Doh Roti
500 gm tepung berprotein tinggi (tepung roti)- diayak
1 sudu kecil bread improver + 1 sudu kecil bread softener (optional)
20 gm susu tepung
75 gm gula kastor
3 sudu teh yis kering
1 sudu teh garam
1 biji telur dipukul

250 ml air/ susu segar (jangan guna susu tepung jika guna susu segar)
60 gm mentega

Cara membuatnya:

1. Gaul rata tepung, gula dan garam di dalam mangkuk. Masukkan yis, bread improver dan softener (jika menggunakannya) dan gaul rata lagi.

2. Masukkan telur dan air/ susu segar.

3. Uli adunan sehingga menjadi doh. (K.An uli di atas meja supaya senang menggunakan teknik tarik dan tolak doh agar doh cepat lembut) Masukkan mentega dan uli lagi sehingga doh kenyal dan tidak melekat di tangan selama 10- 15 minit.

4. Bahagikan doh kepada 17/ 18 bola kecil sebesar bola golf dan tutup dengan 'cling wrap' selama 10 minit.

5. Leperkan doh di atas tapak tangan dan isikan 2 sudu teh inti. Tutup seperti membuat pau, agar inti tidak meleleh keluar sewaktu dibakar. (senang dibuat sewaktu inti masih beku)

6. Susun di atas loyang pembakar yang telah dilenser dengan mentega. K.An jarakkan dalam 1 1/2 inci antara satu sama lain.

7. Rehatkan selama 45 minit di tempat agak panas (warm)

8. Sementara tu, keluarkan topping dari peti ais dan masukkan dalam piping bag. Selepas 45 minit, paipkan topping di atas bun secara spiral bermula dari top centre.

9. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170 darjah celcius selama 15 minit atau bun keperangan. (letakkan loyang di tengah oven agar bun masak sempurna)

** memandangkan oven K.An kecik je, k.an kena masak 4 round, tapi jangan risau,hasilnya alhamdulillah... sangat memuaskan. Abg Azam kata, lepas ni memang tak payah beli lagi kat kedai.. yum, yumm..kata Maryam..

3 comments:

Sakinah said...

salam kak.cantik je akak punye bun.saye ade try gune resepi akak.sedap la jgk.cume x secantik dan segebu roti akak.hehe...boleh lah utk first time try

mohon copy respinya diblog...tq

delima said...

kak an.. tima kasih atas semua resepi2. saya tengok kat sini je kalo nak cari pape. sebab kak an tak kedekut ilmu. tp pape yang saya buat x berapa menjadi la macam akak. macam doh, banyak kali saya buat mesti melekat pada tangan dan x naik cantik macam akak. tp saya guna tepung gandum x guna tepug roti. boleh ke?

The Strike said...

Salam...terima kasih utk resepi ni, dah try, tapi topping jadi lembik bile da sejuk masa 1st try...
Sexond try, kurangkan butter lbih kurg 20 gm, bile sejuk tak lembik sangat..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin