Friday, April 24, 2009

Asam Pedas Ikan Pari

Jauh Perjalanan, Luas Pemandangan, Banyak Pengalaman...
Betapa indahnya ungkapan orang tua-tua dulu, tak lekang dek panas, tak lapuk dek hujan. Walau ke mana kita pergi, bawalah diri sebaik mungkin dan kutiplah sebanyak mungkin pengalaman dan seindah mungkin kenangan...

Kenapa K.An kata begitu..? Sehingga ke hari ini dalam usia perkahwinan kami menjejak usia 15 tahun, dah 7 kali kami berpindah rumah. Kahwin dengan cikgu, tapi pindahnya mcam askar dulu-dulu. Bila sebut pindah, memang ralat pada mulanya, tapi disebabkan dah diajar ibubapa agar jadi isteri yang taat, maka K.An ikut je. Selalunya memang K.An akan buat yang terbaik agar anak-anak selesa dengan tempat baru, cepat dapat kawan dan mudah bergaul dengan jiran-jiran. Alhamdulillah setakat ni, selalunya sebulan pindah dah boleh sesuaikan diri dengan keadaan.
Hikmah berpindah-randah nilah juga menjadikan kemahiran memasak K.An bertambah. Asalnya tak tahu nak masak asam pedas Melaka atau Negeri Sembilan ni, tapi dah bergaul dengan ramai orang, pandai juga akhirnya.
Nak tau kesedapan asam pedas, bermula daripada proses menumisnya. Kalau baunya ghau...ghau... mmmph.. tandanya sedap le tu. Masa kami di SBPI Rawang, dapur rumah kami mengadap kantin sekolah dan setiap kali Pak Rabu (tauke kantin) masak asam pedas, baunya sampai ke rumah kami... Kalau teringin, K.An pun tumpang tapau seekor, dua ikan kembung. Memang sedap asam pedas Pak Rabu.

Dah selalu cium bau, maka K.An pun dah pandai buat asam pedas yang sedap, berpandukan resepi dalam majalah dan bau yang selalu K.An hidu dari dapur Pak Rabu.


Bahan-bahannya: (hidangan untuk 5 orang)

300 gm ikan pari- potong kecil

5 ulas bawang merah dan 2 ulas bawang putih dikisar halus bersama

1 sudu teh belacan siap dibakar

1 keping asam keping

1 cawan air asam jawa cair

1/2 cawan cili kisar

2 biji cili padi ditumbuk - jika suka pedas

5 batang kacang bendi dibuang tampuknya

daun kesum secukupnya

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis, bahan dikisar hingga berbau wangi..(bau belacan).. anggaran 3 minit.

2. Masukkan cili kisar. Tumis lagi hingga pecah minyak. Masukkan air asam jawa, asam keping dn ikan. Didihkan.

3. Masukkan kacang bendi, garam dan gula secukup rasa. Tambahkan air lagi untuk kuah yang banyk. Masukkan daun kesum dan biar mendidih hingga kacang bendi lembut. Tutup api dan sedia dihidang.

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin