Tuesday, August 23, 2011

Bubur Pulut Hitam

Assalamualaikum.. salam Ramadhan untuk semua.. moga kita terus diberi Rahmat dan Keberkatan Allah di bulan yang mulia ini.

Sedar tak sedar, hari ni dah masuk hari ke-23 kita berpuasa dan berada di Bulan Ramadhan. Sangat singkat rasanya. Seminggu dua ni pulak anak-anak K.An kurang sihat sebab demam, batuk dan selsema.. maka tak berkesempatan K.An nak mengadap skrin ni untuk mengemaskini resepi terbaru... ampun maaf dipinta.

Untuk ringkas cerita, hari ni K.an kongsi resepi bubur pulut Hitam yang K.An masak di minggu kedua puasa. Memang puashati bila buat sendiri bukan sahaja banyak, tapi cukup rasa lemak manisnya. Terima kasih Cikgu Azhari yang bagi beras pulut hitam tu.. katanya buah tangan dari Kedah.. memang elok berasnya..

Bahan-bahan: (cukup untuk 20 orang makan)

2 cawan beras pulut hitam
10 cawan air
3 cawan pati santan daripada 2 biji kelapa (atau jika menggunakan kelapa parut- ambil 2 cawan santan cair dan 2 cawan pati santan)- tinggalkan 1/2 cawan untuk tambahan santan ketika menghidang
1/2 cawan gula putih- tambah jika suka lebih manis
1 sudu teh garam
2 helai daun pandan- dicarik dan simpul

Cara membuatnya:

1. Basuh beras dan toskan.
2. Masukkan ke dalam periuk yang tebal dan campurkan dengan 10 cawan air. Rebus hingga beras lembut dan betul-betul kembang . Masa memasak lebih kurang 3 jam menggunakan api kecil. Kacau sekali-sekala.

3. Apabila beras telah kembang masukkan santan cair/ sedikit air bersama daun pandan. Masukkan gula dan biar mereneh hingga bubur nampak pekat. Tambahkan garam dan pati santan. Apabila mendidih, kacau sedikit dan matikan api. sedia dihidang bersama pati santan yang dimasak bersama sedikit garam.

*** Tips bubur pulut hitam yang sedap: beras mestilah betul-betul kembang (pecah dan tiada rupa beras lagi)sebelum dicampurkan santan.
*** Bubur yang lebih lemak, lebih sedap. Untuk menjaga kesihatan, gantikan sebahagian santan dengan susu cair,

1 comment:

Mas said...

lama dah tak makan bubur pulut hitam ni,..
sedapnya tengok kak..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin