Wednesday, July 21, 2010

Kunjungan Keluarga dan Potluck

Minggu lepas, hari yang sibuk dan penuh dengan aktiviti kerana kunjungan mak K.An dan adik-adik dari kampung. Sebenarnya adik K.An menjalani pembedahan kecil jantung di IJN pada 15 Julai lepas. Alhamdulillah semuanya berjalan lancar.
Seperti kebiasaan kami, bila ada peuang berkumpul, aktiviti wajib kami ialah buat majlis kesyukuran keluarga + makan-makan. Dalam perkataan lainnya 'potluck'. Bukannya susah pun, masing-masing masak ikut kepakaran sendiri. Lauk-pauk mudah dan kuih-muih biasa pun jadi sedap bila makan ramai-ramai.
Kami buat di rumah adik K.An ,Mun di Semenyih sebab mak dan adik bermalam di sana dulu sebelum ke rumah adik-beradik yang lain. K.An masak lauk yang orang lain tak kuasa nak masak sendiri. Daging Dendeng... (nak resepi, cari kat cari resepi tu ye...)
Sambal tempe sebab di kampung K.An susah nak dapat tempe sedap. Kegemaran semua....
Kuih apam dan kek pisang sebab yang ini yang mudah untuk ibu sarat mengandung. Satu adunan apam beras dapat lebih kurang 60 ketul. Satu adunan kek pisang pulak boleh dapat lebih kurang 40 potong.... Kan senang tu...

Tuan rumah, Mun buat laksa, sup sayur, sambal belacan + ulam-ulaman dan sedia buah-buahan sebagai pencuci mulut.
Sorang lagi adik K.An -Nida, bawak sate Kajang dan buat puding santan pandan dan agar-agar merah.... Semuanya sedaaap.. Alhamdulillah.
Selepas Asar, kami ke rumah Kak T dan dijamu dengan Mee/ Kue-teow sup tulang, cucur badak dan kuih koci.... Memang best....

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin