Wednesday, June 2, 2010

Makaroni Goreng

Alhamdulillah, anak-anak di sekolah Kebangsaan dah selesai menghadapi peperiksaan Pertengahan tahun dan telahpun mendapat keputusan cemerlang seperti yang diingini. Tahniah Asma' dan Sarah. Tinggal Iqbal di Tingkatan 3 yang masih berjuang hingga ke hujung minggu ni. Lega sikit dan rutin harian K.An pun kembali seperti biasa. Almaklum, bila anak-anak periksa, maknya yang lebih-lebih risau dan 'tension'. Anak-anak ni boleh releks je..


Sebagai pembukaan bulan Jun ni, K.an kongsi resepi mudah makaroni goreng. Sesuai sungguh dihidangkan di waktu minum petang dan menjadi kesukaan anak-anak sebab K.An letak sosej sekali...

Tak perlu panjang cerita, jom kita tengok resepi.

Bahan-bahan: hidangan untuk 5 orang dewasa

1 1/2 cawan makaroni- rebus dalam air mendidih yang dicampur sedikit garam hingga lembut. Toskan
1/2 cawan tomato puri
1 labu bawang besar didadu
1/2 cawan daging cincang- K.An guna daging segar (kalau guna daging kisar Ramly tu, jangan lupa letakkan dalam penapis dan lalukan dulu di bawah air agar daging bersih)
2 ulas bawang putih dicincang
3 sudu besar sos cili
1 tangkai cili merah dihiris
1/2 sudu teh oregano kering
1/2 biji tomato segar didadu
4 batang sosej dipotong kecil
sedikit sayuran seperti kobis dan karot yang dihiris halus
sedikit garam dan gula jika perlu
minyak untuk menumis

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak dalam kuali. Tumis bawang merah dan bawang putih hingga layu. Masukkan daging dan goreng hingga masak.

2. Masukkan tomato yang didadu, tomato puri, cili merah dan sos cili. Kacau hingga buah tomato lembut. Masukkan sedikit air, sosej dan sayuran. Tambah garam dan gula secukup rasa.

3. Masukkan makaroni yang telah direbus lembut tadi. Gaul sebati. Masukkan oregano kering dan kacau rata. Sedia dihidang.



1 comment:

Anonymous said...

Bestnya tabur keju banyak2. nyum nyum

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin