Saturday, April 3, 2010

Sayur Campur Goreng Mamak

Assalamualaikum.. hari ni tak kuasa nak cerita panjang-panjang sebab banyak lagi resepi yang tunggu giliran nak masuk siaran periuktanah ni.. lagipun yang penting orang nak tengok resepi, bukannya nak dengar celoteh K.An kan...?

Hari ni, kita masak sayur goreng mamak ni. kegemaran kami sekeluarga. Kalau nak suruh anak-anak K.An makan sayur yang banyak, haaa... buat je sayur ni...Cukup senang dan boleh dipelbagaikan jenis sayurnya. Yang wajib, kobis ye puan-puan....

Bahan-bahan: (hidangan untuk 3 orang)

1/2 biji kobis- racik halus
3 tangkai kacang buncis
1/2 batang karot- racik halus juga- ikut citarasa
1/2 sudu teh biji sawi
1 tangkai daun kari- lurut dari tangkai
1 tangkai cili merah- hiris nipis
1/2 labu bawang besar- hiris nipis
2 ulas bawang putih- hiris nipis
sedikit serbuk kunyit
1 sudu besar minyak masak

Cara membuatnya:

1. Panaskan minyak dalam periuk. Tumis bawang merah, bawang putih, cili merah, biji sawi dan daun kari hingga wangi dan bawang layu.

2. Tambah sedikit air dan serbuk kunyit. Masukkan semua sayuran dan gaul rata hingga sayuran masak. Tambah garam secukup rasa dan gaul sebati. Matikan dan sedia dihidang.

Sayur ni paling sesuai dipadankan dengan kari... kebetulan ada bekalan ikan segar pemberian kawan Abang Azam mas dia ke Kuala Selangor baru-baru ni.... Hmm ... apa lagi, menggulai le kita. Tengok le rupa ikan tenggiri yang sangat segar tu. Memang rugi kalau tak dibuat kari kepala ikan. Ok... semua, jemput makan....

No comments:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin