Thursday, January 14, 2010

Sup Ikan Nyok-Nyok

Assalamualaikum...

Masak apa hari ni Siti, Moon, Hana, Ijan, Fida, Sue, Kak Ina... dlll...? Kalau belum ada idea, jenguk-jengukle dapur K.An ni.. kot ada yang berkenan di tekak, bolehlah cuba...
Hari ni, K.An kongsi resepi sup Ikan Nyok-Nyok yang saaangat mudah... Tapi ramai yang tak pernah masak malah makan sup ikan sebab takut tak sedap dan berbau.

Sebenarnya, kalau kena caranya, sup ikan boleh jadi lebih sedap daripada sup ayam, daging dan tulang.
Sup ikan nyok-nyok ni kegemaran K.An masa dalam pantang. Makan hari-hari pun tak apa.. Dulu masa arwah ayah K.An ada, dia selalu pastikan ada stok ikan nyok-nyok dan ikan haruan kat peti ais masa anak-anak perempuannya dalam pantang lepas bersalin. Boleh dibakar, dibuat kari, kukus ataupun sup. Semuanya sedap...

Dulu-dulu K.An gunakan rempah sup serbuk yang biasa tu je untuk buat sup ikan.. tapi sejak ada sup bunjut ikan Adabi, memang senang sangat nak buat sup ikan. Rasanya pun lebih sedap sebab menggunakan rempah segar asli.

Bahan-bahannya: (hidangan untuk 3-5 orang)

3 ketul ikan nyok-nyok, ada kepala lagi sedap- ikan boleh ganti dengan ikan merah atau jenahak
3 ulas bawang merah, 2 ulas bawang putih, 1/2 inci halia dihiris halus
1 peket sup bunjut ikan Adabi
1 biji tomato yang masak, belah 6
5 inci batang seleri- dihiris nipis
1 tangkai cili padi diketuk- tambah kalau suka pedas
3 cawan air
1 sudu besar air asam jawa (ikut citarasa)
garam secukup rasa, minyak untuk menumis
daun sup dan bawang secukupnya

Cara membuatnya:

1. Panaskan 2 sudu besar minyak dalam kuali. Tumis bawang merah, putih, halia dan kulit kayu manis (ada dalam peket sup bunjut) hingga keperangan dan wangi. Masukkan air, tomato, seleri, cili padi sup bunjut dan rempah lain bersamanya. Biar mendidih.

2. Masukkan ikan dan kepala ikan. Masukkan air asam jawa dan garam secukup rasa. Didihkan hingga ikan masak. Masukkan daun sup dan bawang. Tutup api dan periuk. Biar lebih kurang 5 minit dalam periuk sebelum dihidang agar rasa sup sebati dengan ikan.

**Tips penting: Ikan yang digunakan untuk dibuat sup mestilah ikan segar agar sup enak dan rasa manisnya.

Selamat Mencuba.

Dalam mangkuk ni ada juga kepala ikan, tapi tak nampak...heheh


4 comments:

My Life My Journey.. said...

mudahnya, mesti cuba nie.. TQ An..

Fida said...

wah An...sedapnya. dah lama sgt tak mkn ikan nyok-nyok ni. hari ni saya masak daging salai masak lemak cili padi dan sambal ikan bilis. tapi takpe,...bila saya dpt bekalan kepala ikan salmon nanti saya blh cuba buat sup mcm resepi an ni. tq ya

Sue @ Nenie said...

Salam...Ikan nyok² ni pun sesuai wat sup juga ke? Pernah jumpa sekali ikn ni kat market, tp frozen nya..dah siap potong² isinya...Jadi yang fresh nye memang tak kenal..

First² tau kewujudan ikan ni, kat MYR..Resipi sape yaaa...? Dah lupe...

Ingatkan sesuai kari@gulai je...

Raihan Shaari said...

k.fa... memang mudah.

fida: sedapnye lemak daging salai. teringat plak nak buat masak tempoyak pucuk ubi...

sue: nanti k.an snap gambar ikan yang belum potong.. kat pasar pun ikut musim. Kadang-kadang je ada. Tapi kalau nak beli jangan yang besar sangat. anggaran 1/2 kg sekor tu kira sedang elok.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin